Českomoravská modelářská asociace
V návaznosti na množící se dotazy ohledně nového regulačního rámce a jeho implementace Na žádost CMMA svolal ÚCL jednání se zástupci provozovatelů modelů letadel nad 20 kg za účelem zodpovězení obdržených dotazů a vysvětlení praktických kroků, které je po 1.3.2012 třeba učinit k získání povolení k létání dle zákonných požadavků. a. Základní názory na problematiku regulace provozu modelů nad 20 kg, b. Shrnutí názorů na současnou situaci z pohledu úřadu, státní správy, modelářů. Byla vyslovena shoda o potřebnosti regulace provozu, je snaha i nadále hledat kompromis mezi praktickými potřebami modelářů a povinností splnění požadavků související legislativy a regulátora.
Na certifikaci (osvědčení letové způsobilosti), běžnou v civilním letectví, modely prakticky nedosáhnou (chybějící prováděcí certifikační specifikace a složitost celého schvalovacího procesu). Technická část Směrnice je myšlena pouze jako vodítko pro stavitele modelů. U modelů letadel ÚCL nebude ověřovat splnění technických podmínek stanovených ve Směrnici. Splnění podmínek bude dokládat modelář čestným prohlášením obsaženým v žádosti. Přezkoušení z teoretických znalostí bude v rozsahu stanoveném v ustanovení 7.2 Směrnice.
ověření letových vlastností v rozsahu stanovených Směrnicí. Vzhledem ke smyslu přezkoušení (ověřit schopnost pilota bezpečně řídit model letadla) a velké rozmanitosti typů, velikostí, konstrukcí modelů, jsou požadovány pouze základní letové prvky jako např. start, zatáčky, let v horizontu, předpisová zatáčka, okruh, přistání, atd. (viz Program letových zkoušek obsažený ve Směrnici). Ověřením pilota a letových vlastností letadla a následným provozem dle předpisů (Doplňku X Předpisu L2 a připravované novely směrnice ke schvalování leteckých veřejných vystoupení) budou splněny požadavky, které Úřadu ukládá zákon č. 49/1997 Sb. pro vydání povolení k létání tehdy, nebudou-li provozem letadla ohroženy osoby a majetek ve vzduchu či na zemi.
Regulace směřuje špatným směrem a komplikuje provoz modelů.Úřad si uvědomuje nebezpečí nevhodného nastavení regulace a připomněl účastníkům jednání, že to je důvod, proč by měli modelářské organizace aktivně spolupracovat při tvorbě regulačního rámce. Dále prezentoval několik příkladů odvrácené stránky provozu - stížností veřejnosti na provoz modelů (stížnost na hluk, přelety nad soukromými pozemky, pořizování fotografií, atd.).
doposud věnována dostatečně velká pozornost. Problematika uznávání ověřování modelů a pilotů provedeného v okolních zemích bude vyžadovat uzavření příslušných bilaterálních dohod mezi úřady jednotlivých států. Toto je řešitelné a ÚCL to v rámci mezinárodní spolupráce podporuje a bude podporovat – střednědobý horizont (1-2 roky).Obecně - zahraniční pilot modelu bude muset splnit stejné podmínky jako modelář v ČR a bude muset v dostatečném časovém předstihu podat žádost, jinak bychom diskriminovali české modeláře, kdybychom zahraniční modeláře nechali létat jen proto, že létají s modelem, např. 24 kg, na který se v jejich zemi ověřování nevztahuje. Pokud se bude jednat o modeláře, který nějakým národním ověřením prošel, může ÚCL posoudit zápočet takového ověření. Ovšem pouze poté, až se ÚCL seznámí s rozsahem ověření, které tamní úřad či pověřená organizace vyžaduje. Pokud piloti létají bez povolení, hrozí jim sankce do výše 5 000 000,- Kč. Majitel plochy (kromě případu leteckého veřejného vystoupení) za létání modelů nezodpovídá, ale má právo omezit provádění letů z této plochy. Žádosti pro ověření pilotů a modelů jsou dostupné v českém jazyce. ÚCL připravuje anglickou verzi žádosti i směrnice, které uveřejní na svých webových stránkách.
Majitel: provozovatel plochy by měl mít možnost zakázat provoz těm modelářům, kteří nemají platné povolení k létání v ČR s modely nad 20 kg.
Provozovatel plochy v této souvislosti nemá zřejmě žádné povinnosti, nicméně toto je třeba ověřit právní službou. Majitel plochy má právo nepovolit provoz UA na svém pozemku. Pořadatel akce má povinnosti a odpovědnosti dle zákona a dle Směrnice k pořádání leteckých veřejných vystoupení. Připravuje se její rozšíření o kapitolu pro účast bezpilotních letadel, kde by např. organizátor akce měl prověřit povolení k létání s modely nad 20 kg. Případ žádosti o vystoupení u pilotů, kteří nepodali přihlášku včas, podstatné je, zda je tento pilot v evidenci ÚCL. Pokud je pilot v evidenci Úřadu, o možnosti jeho vystoupení na akci rozhodne organizátor akce, který je v takovém případě povinen postupovat v souladu se Směrnicí pro pořádání leteckých veřejných vystoupení. Pokud v evidenci Úřadu není, létat na akci z pochopitelných důvodů nesmí. Základním smyslem je, že Úřad musí vědět, která letadla a kteří piloti na vystoupení létají. Na vyřízení žádosti o povolení akce má ÚCL lhůtu dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád. Způsob řešení má Úřad připraven.
Dle zákona musí mít každý model vydané povolení k létání. Pro výrobce modelů se pokusí UCL hledat řešení. Můžeme jít např. standardní cestou Oprávnění k projektování, výrobě a údržbě jako u některých výrobců UAS. Je možné jít cestou typové certifikace, se kterou nakonec i předpis i v tuto chvíli počítá, nicméně je třeba si uvědomit, zda to bude výhodnější z finančního hlediska než získat povolení k létání pro konkrétní/jednotlivý kus (typová certifikace je nákladný proces). Budeme se snažit nalézt vyhovující řešení.
Problematika žádostí: Ověřování nového pilota proběhne ve dvou krocích: V prvním kroku je třeba zajistit, aby modelář zaslal Žádost o povolení k létání na Úřad, včetně čestných prohlášení, příloh a pojistky Allianz. Úřad po vyhodnocení úplnosti a správnosti a po zaplacení správního poplatku, obratem odešle povolení k létání v režimu pilot-žák. Toto povolení umožní modeláři létat pod dohledem pilota, který je Úřadem již evidován jako pilot.
Bez povolení k létání nesmí model do vzduchu.
Modelář má tedy možnost model zalétat pod dohledem evidovaného pilota, ověřit letové vlastnosti modelu, funkčnost systémů a zvládnout jeho bezpečnou pilotáž. Ve druhém kroku: bude provedeno přezkoušení teoretických znalostí v rozsahu stanoveném Směrnicí – Postupy pro vydávání povolení k létání pro letadla bez pilota a bude provedeno praktické ověření letových vlastností UA a dovedností pilota-žáka v praktické pilotáži UA. Splněním stanovených podmínek a po zaplacení správního poplatku bude převydáno povolení k létání.
První piloti, kteří budou vyučovat piloty-žáky, budou přezkoušeni přednostně na základě stanoveného náhradního postupu pro praktické ověření letových vlastností modelů. Z takto ověřených pilotů se stanou první evidovaní piloti, kteří budou moci učit létat „piloty-žáky“ a dohlížet na jejich bezpečný provoz. Seznam osob pro získání kvalifikace „pilot UA“: Seznam prvních osob připraví CMMA a do 16. 4. 2012 jej doručí Úřadu. Úřad vyhodnotí žádosti o povolení k létání pro tyto osoby přednostně.
Kategorie: letoun proudový, letoun vrtulový, vrtulník, kluzák (max. 10 osob). Návrh termínů a lokalit prvního přezkoušení bude zaslán společně se seznamem osob.
O konečném termínu a místě konání přezkoušení rozhodne Úřad.
Pro modeláře bude požadován rozsah teoretických znalostí v rozsahu ustanovení 7.2 Směrnice SLS – Postupy pro vydávání povolení k létání pro letadla bez pilota. Otázky budou zaměřeny zejména na znalost Doplňku X, Předpisu L 2 Pravidla létání a problematiku související s provozem modelů (bezpečnost, reálné situace, nouzové postupy, atd.). Pro usnadnění uživatelů vzniknou dva dokumenty:
b. Do konce dubna by měl vzniknout návrh Modelářské příručky k problematice Doplňku X, rozdělení vzdušného prostoru a požadavků Směrnice, který bude předložen ÚCL k revizi. Tvorbu této příručky zabezpečí Petr Henčl a Petr Hakl.
c. Pokyny (návod) k vyplnění žádosti o vystavení povolení k létání dle Směrnic připraví do 6. 4. 2012 ÚCL a zveřejní je na svých internetových stránkách.